nasze wspólne
dziedzictwo
i przyszłość

Uczelnia istnieje ponieważ Tworzą ja ludzie – osoby studenckie i pracownicy. Moją misją jako kandydatki na stanowisko Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, jest tworzenie przestrzeni, w której uczestnicy naszej społeczności akademickiej – zarówno pracownicy naukowi, osoby studenckie, jak i personel administracyjny – mogą wspólnie kształtować przyszłość Uczelni. Pragnę, aby Akademia była miejscem, w którym tradycja spotyka się z nowoczesnością, a każdy głos ma znaczenie w kolegialnym procesie decyzyjnym. 

Zobowiązuję się do utrzymania ciągłego dialogu ze społecznością akademicką, aby nasze działania zawsze odzwierciedlały jej potrzeby i oczekiwania.

Akademia to dzieło wciąż otwarte, nasycone pasją i wymianą poglądów.

moja wizja

Jako kandydatka na stanowisko Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku jestem świadoma odpowiedzialności, jaką niesie ze sobą moja wizja i zaplanowane działania. Realizacja przedstawionych planów będzie pełna wyzwań, a droga którą razem przemierzymy, wymagać będzie odwagi, determinacji oraz konsekwentnej pracy w dążeniu do wspólnie wyznaczonego celu.

KLUCZOWE IDEE

Dążenie do promocji Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku jako lidera innowacji i kreatywności ma na celu wzmocnienie jej rozpoznawalności na scenie krajowej i międzynarodowej.


1. Promocja Akademii jako ważnej instytucji

Nasza Akademia Sztuk Pięknych powinna być rozpoznawana jako ośrodek twórczości i innowacji, który aktywnie kreuje życie edukacyjne i kulturalne zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Będę inicjować i wspierać dążenia do stworzenia strategii promocyjnej, która uwypukli unikalność naszej Uczelni, w szczególności nasze prestiżowe projekty, takie jak Zbrojownia Sztuki. Dążenie do ugruntowania pozycji Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku  w regionie nadbałtyckim stanowi jeden z celów mojego programu wyborczego na stanowisko Rektora. 

W regionie krajów nadbałtyckich znajdują się liczne prestiżowe uczelnie artystyczne, w tym między innymi Estońska Akademia Sztuk Pięknych (Estonian Academy of Arts) w Tallinie, Łotewska Akademia Sztuk Pięknych (Art Academy of Latvia) w Rydze oraz Litewska Akademia Sztuk (Lithuanian Academy of Music and Theatre) w Wilnie. Do tego grona dołączają również znaczące instytucje z Finlandii i Szwecji, takie jak Fińska Akademia Sztuk Pięknych (Kuvataideakatemia) w Helsinkach, znana z promowania nowoczesnych kierunków w sztuce i designie, oraz Królewska Szwedzka Akademia Sztuk Pięknych (Kungliga Konsthögskolan) w Sztokholmie, oferująca szeroki zakres programów edukacyjnych i badawczych związanych ze sztuką współczesną, designem i konserwacją dzieł sztuki.

Wierzę, że dzięki rozwijanej, długoterminowej współpracy z wyżej wymienionymi Uczelniami artystycznymi, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku zyska jeszcze silniejszą pozycję na międzynarodowej arenie sztuki. Tym samym stanie się liderem w kształceniu nowych pokoleń artystów, którzy swoją twórczością będą niezmiennie przyczyniać się do rozwoju kultury na skalę światową. Pragnę, aby nasza Uczelnia była postrzegana nie tylko jako miejsce nauki i pracy, ale jako środowisko, w którym każdy ma możliwość rozwijania swoich pasji  i talentów, będąc częścią dynamicznej i wspierającej społeczności międzynarodowej. 

2. Rozwój jakości funkcjonowania Uczelni

Poprawa jakości funkcjonowania Akademii wymaga zintegrowanego podejścia, obejmującego zarówno analizę obecnych procedur, jak i wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze zarządzania i organizacji kształcenia. Wyznaczę zespoły merytoryczne, w skład których wejdą przedstawiciele wszystkich obecnych i przyszłych jednostek organizacyjnych Uczelni, aby wspólnie pracować nad kompleksową strategią rozwoju naszej Akademii. Ta strategia będzie przede wszystkim zakładać transparentność procesów decyzyjnych oraz zasad finansowania poszczególnych obszarów funkcjonowania. Profesjonalny personel administracyjny Akademii odgrywa niezastąpioną rolę w realizacji tych planów, zapewniając niezbędne wsparcie logistyczne i organizacyjne. 


LUDZIE

Promowanie szacunku, tolerancji i otwartości jest kluczowe w mojej wizji Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie każdy członek społeczności akademickiej, od osób studenckich po kadry naukowe i administracyjne, ma równy udział, aktywnie przyczyniając się do rozwoju życia Uczelni oraz budując przestrzeń do otwartego dialogu na tematy społeczne i akademickie. 


3. Szacunek i tolerancja

Czy to czas kobiet? To czas nas wszystkich! To czas mądrych, rozważnych i empatycznych osób; czas na budowanie dobrych relacji, zaangażowanie, czas na odpowiedzialność. W tym procesie niezbędne jest także utrzymywanie ciągłego kontaktu i wsłuchiwanie się w mądrość naszych seniorów, którzy są skarbnicą wiedzy i doświadczenia. Jednocześnie, nie można zapomnieć o otwartości na aktualne perspektywy i głosy osób studenckich, które wnoszą świeżość i nowoczesność do dyskursu. Współczesne środowisko akademickie powinno być symbolem otwartości, wzajemnego szacunku i tolerancji.  

W mojej wizji Akademii każdy – od osób studenckich, po doktorantów, pracowników naukowych i administracyjnych – jest traktowany z równym szacunkiem i ma możliwość aktywnego udziału w życiu Uczelni. Pragnę rozwijać programy i inicjatywy promujące różnorodność i integrację, a także budować przestrzeń do otwartego dialogu na temat ważnych spraw społecznych i akademickich. Wzmocnić wsparcie dla osób o szczególnych potrzebach, promując równość i dostępność. Wspólne tworzenie zasad współistnienia i współpracy, które będą wynikiem kolegialnych dyskusji, pozwoli nam na stworzenie środowiska, w którym każdy czuje się doceniony i usłyszany.

4. Perspektywy i współpraca

Będę budować i łączyć, neutralizować kolizje oraz zapobiegać podziałom. Dążenie do rozwoju Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, które harmonijnie odpowiada na indywidualne oraz zbiorowe oczekiwania naszej społeczności, jest dla mnie priorytetem. Kluczowym elementem tego procesu będzie stworzenie otwartych platform komunikacji, które pozwolą na aktywne zaangażowanie każdego z nas w życie Uczelni. Współpracując z wyznaczonymi zespołami merytorycznymi oraz osobami studenckimi, planuję wprowadzać inicjatywy i projekty, które będą szeroko konsultowane i odzwierciedlać będą różnorodność naszych perspektyw. Uważam, że tylko poprzez wymianę pomysłów i szanowanie różnych ścieżek rozwoju możemy osiągnąć rzeczywiste postępy, które będą korzystne dla całej społeczności. 

5. Potrzeby i rozwój

Naszym wspólnym celem jest zapewnienie najwyższej jakości warunków nauki i pracy dla wszystkich obecnych i przyszłych jednostek organizacyjnych Uczelni. Modernizacja istniejących warsztatów i laboratoriów, a także inwestycje w nowoczesne technologie są niezbędne, aby nasza Akademia mogła oferować kształcenie i realizować projekty badawcze na najwyższym międzynarodowym poziomie. 

Planuję współpracować z zespołami ekspertów, nauczycielami akademickimi oraz przedstawicielami osób studenckich i doktorantów w celu zidentyfikowania kluczowych obszarów wymagających wsparcia i modernizacji. Jak zawsze, zaangażowanie i profesjonalizm personelu administracyjnego pozwoli nam zbudować infrastrukturę wspierającą rozwój artystyczny i naukowy.


EDUKACJA

Zamierzam wzmocnić pozycję Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku jako lidera nowoczesnej edukacji artystycznej. Planuję to osiągnąć poprzez ulepszanie standardów nauczania i wprowadzenie płatnych warsztatów przygotowawczych dla kandydatów, by podnieść jakość kształcenia i wcześnie wyłonić utalentowane osoby.


6. Akademia w aktualnym obiegu sztuki i twórczego projektowania

Zamierzam umocnić pozycję Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku jako ośrodka nowoczesnej edukacji artystycznej, co potwierdza nasza aktualna, wysoka ocena parametryczna A+ w działalności naukowej.  Moim celem jest nieustanne podnoszenie standardów kształcenia w ASP w Gdańsku, aby osoby studenckie, absolwenci i pracownicy byli doskonale przygotowani do wyzwań nowoczesnego świata sztuki i twórczego projektowania. Dążę do tego, by nasi absolwenci wyróżniali się nie tylko technicznymi umiejętnościami, ale także rozwiniętą świadomością społeczną, kulturalną i gospodarczą.

Myślę o wprowadzeniu odpłatnych warsztatów przygotowawczych dla kandydatów na wszystkie kierunki studiów w naszej Uczelni. Skupienie się na wyłanianiu i wspieraniu utalentowanych osób już na etapie przygotowań do studiów przyczyni się do wzmocnienia poziomu kształcenia i promowania doskonałości akademickiej, co z kolei przełoży się na wzmocnienie pozycji Uczelni jako ośrodka edukacyjnego o wysokim standardzie nauczania. 

7. Rozwój współpracy międzynarodowej

Zaangażowanie naszej Uczelni w międzynarodowe programy wymiany, współpracy badawczej i projektowej jest kluczem do rozwoju naukowego i wzbogacenia naszej oferty edukacyjnej. Planuję wzmacniać działania w tym zakresie, wspierając dążenia do jeszcze szerszego otwarcia społeczności akademickiej na światowe trendy przez współpracę  z uznawanymi postaciami kultury a także zapewniając osobom studenckim i kadrom możliwości uczestnictwa w projektach międzynarodowych, co przyczyni się do ich rozwoju osobistego i zawodowego. Dzięki bliskiej współpracy  z partnerami z całego świata, nasza społeczność będzie mogła czerpać z bogactwa różnorodnych doświadczeń i perspektyw, co wzmocni nasz wizerunek jako otwartej i nowoczesnej Uczelni. 

8. Dodatkowe wsparcie dla osób studenckich, doktorantów i absolwentów

Zobowiązuję się do rozszerzenia i wzmocnienia wsparcia dla osób studenckich, nie tylko poprzez zwiększenie funduszy na stypendia, ale także poprzez oferowanie wszechstronnego wsparcia psychologicznego oraz dostępu do warsztatów rozwijających kluczowe kompetencje życiowe i zawodowe. Ważne jest dla mnie, aby każda osoba studencka miała możliwość skorzystania z zasobów, które pomogą jej w pełni wykorzystać swój potencjał i przyczynić się do jego dobrostanu. Działania te będą realizowane przy ścisłej współpracy z przedstawicielami  Samorządu Osób Studenckich oraz Samorządu Doktorantów z zaangażowaniem pracowników administracji, którzy odegrają kluczową rolę w organizacji i wsparciu tych inicjatyw. Dla komfortu naszych studentów postaramy się o możliwość udostępnienia miejsc w akademikach Trójmiejskich Uczelni. 

AKTYWA

Zobowiązuję się do ochrony i konserwacji dziedzictwa architektonicznego Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, uznając je za kluczowe źródło inspiracji i dumy. Planuję rozwijać infrastrukturę uczelni poprzez harmonijne łączenie tradycji z nowoczesnością, współpracując z ministerstwami, prywatnymi inwestorami i lokalnymi władzami. 


9. Ochrona dziedzictwa architektonicznego

Nasze dziedzictwo architektoniczne jest nie tylko fizyczną przestrzenią, w której odbywa się nauka i twórczość, ale również nieocenionym źródłem inspiracji i dumy dla całej społeczności Akademii. Nasze adresy są jednymi z najbardziej prestiżowych w całej Europie, a piękno osadzonej na nich architektury wywołuje zazdrość wśród pracowników uczelni zagranicznych.

Jestem zdeterminowana do rozwoju współpracy z Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków w Gdańsku w ramach której, wojewódzcy pracownicy administracyjni oraz przedstawiciele społeczności akademickiej będą współpracować nad opracowaniem i wdrożeniem długoterminowych planów ochrony i konserwacji naszych zabytkowych obiektów. Te działania będą odzwierciedlać nasze głębokie przywiązanie do historii i tradycji, jednocześnie adaptując przestrzenie do współczesnych potrzeb edukacyjnych i twórczych, zapewniając, że nasze dziedzictwo będzie służyć kolejnym pokoleniom osób studenckich i pracowników. 

10. Doskonalenie infrastruktury

Rozwój całej infrastruktury Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku jest niezbędny do harmonijnego łączenia tradycji z nowoczesnością, co stanowi fundament naszej misji edukacyjnej i artystycznej. Zobowiązuję się do współpracy z lokalnymi władzami i prywatnymi inwestorami, by pozyskać finansowanie nie tylko na modernizację infrastruktury, ale również na rozwój działalności komercyjnej, która będzie wspierać naszą misję i zapewni dodatkowe źródła dochodu dla Uczelni.

Działalność komercyjna Uczelni będzie obejmowała generowanie i sprzedaż dóbr artystycznych oraz projektowych, stworzonych przez nasze osoby studenckie i pracowników, zawsze z poszanowaniem prawa autorskiego. Planujemy rozwijać platformę, która umożliwi prezentację i dystrybucję tych produktów, kierując się etyką i uczciwością wobec twórców. Specjalnie zaprojektowane programy kooperacji z małymi i średnimi przedsiębiorstwami i uproszczone procedowanie legalizacji współpracy, otworzą nowe możliwości dla praktycznego zastosowania umiejętności naszych osób studenckich, promując jednocześnie innowacje i przedsiębiorczość w sztuce i twórczym projektowaniu. Takie działania nie tylko przyczynią się do rozwoju ekonomicznego Uczelni, ale również zbudują mosty między światem akademickim, a biznesem, dbając o dostępność i zrównoważony rozwój.



TECHNOLOGIE

Zobowiązuję się do ochrony i promocji manualnych technik artystycznych, rozwijanych w Naszej Uczelni od początków jej istnienia, równocześnie dążąc do zintegrowania technologii sztucznej inteligencji (SI) z procesem edukacyjnym. Zamierzam zachować równowagę między tradycją a nowoczesnością i zapewnić, że nasze dziedzictwo artystyczne będzie inspirować przyszłe pokolenia. 


11. Ochrona klasycznych technik kreacji

Przywiązuję wielką wagę do ochrony i promocji dziedzictwa manualnych technik artystycznych, które rozwijane są w Naszej Uczelni od początków jej istnienia. Równocześnie w kontekście naszych dążeń do zintegrowania technologii SI z procesem edukacyjnym konieczne jest, abyśmy równolegle dbali o zachowanie tych cennych – tradycyjnych metod kreacji dla najlepiej rozumianej harmonii.  

Wszelkie unikatowe, manualne metody wypowiedzi twórczej, stanowią nie tylko fundament naszej kulturalnej tożsamości, ale też są świadectwem niezwykłej zręczności i kreatywności ludzkich rąk. W związku z tym, zobowiązuję się do wspierania programów i inicjatyw mających na celu protekcję tych technik, zapewniając, że nasze dziedzictwo artystyczne będzie nadal rozwijać się i inspirować przyszłe pokolenia studentów, łącząc w sobie najlepsze z tradycji i innowacji.  

12. Rola sztucznej inteligencji w rozwoju edukacji

Integracja sztucznej inteligencji (SI) w nasze procesy dydaktyczne i twórcze otwiera nowe horyzonty możliwości, ale również stawia przed nami wyzwanie zachowania równowagi między nowoczesnością, a tradycją. Zobowiązuję się do zaangażowania całej społeczności akademickiej, w tym osób studenckich, doktorantów, kadry dydaktycznej i pracowników administracyjnych, w procesie kształtowania polityki wdrożenia technologii SI.  

Przez utworzenie dedykowanych zespołów roboczych będziemy wspólnie badać, jak najlepiej wykorzystać potencjał SI, jednocześnie dbając o to, by technologia ta wspierała nasze artystyczne korzenie i pedagogiczne cele. Priorytetem będzie zapewnienie, że SI służy jako narzędzie rozwoju kreatywności, a nie zastępuje ludzki wkład i intuicję oraz że wszelkie wdrożenia technologiczne są zgodne z etycznymi standardami i szanują prywatność naszej społeczności. Nasze działania w tym obszarze będą nie tylko podkreślać naszą otwartość na innowacje, ale także nasze zaangażowanie w zachowanie i pielęgnowanie wartości akademickich i artystycznych, które są fundamentem naszej tożsamości. 

Będę działać w taki sposób, aby rozwój jednego wydziału nie wpływał negatywnie na rozwój pozostałych.

Ciągle jeszcze jako Prorektor ds. kształcenia i spraw Studenckich przedstawiam Państwu szkic Strategii Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku dotyczącej stosowania sztucznej inteligencji w procesie kształcenia.


Mimo różnic, które nas dzielą, wierzę, że współpraca może nas łączyć, przynosząc niezwykłe projekty i wybitne dzieła sztuki.

Zapraszam wszystkich: osoby studenckie, doktorantów
i pracowników do wspólnego tworzenia.